Instagram

About Me

My photo
i still dream of you sometimes. Shhhh. Keep quite and continue reading.

23 June 2013

Resepi aiskrim dengan 5 bahan saja. :)

gudmorning !
tetiba aku macam rajin nak share resepi. maklum la skrg tgh cuti. next month nak berpraktikal dahhh.
jadi aku dgn rajinnya tetiba nak makan aiskrim. 

korg mesti ingat aku nak share aiskrim mcm ni kan?
aku pun xpasti apa nama aiskrim ni. yg pasti aku panggil dia aiskrim batang. ntah betul ntah tak. hahaha.
 

mesti korg ckp mcm ni kn bila aku nak share resepi ni? 
"ek elehhhh? adik aku pun reti buat."
 btol tak?

hei, jgn pandang aku sebelah mata ya!
 aku tak nak share resepi aiskrim ni, sebab aku tahu korg mesti reti buat dahh.
*kalau xreti, ko google je la. senang je*
resepi aiskrim yg aku nak share ni ala2 aiskrim baskin robbins atau aiskrim kt supermarket dalam bekas tu? 

korg xcaya boleh buat aiskrim mcm ni? 
kejap lagi aku bg korng percaya dgn apa aku nak tunjuk. hahahhaha,
yg penting buat aiskrim ni hanya guna 10 bahan . HANYA 5 BAHAN.

aku yakin korang semua pasti boleh buat. 
adik aku ain yg umur 2 thn tu pun reti buat. yg ni tipu. ain tau kacau je. bahahahaha

RESEPI AISKRIM TERPALING MUDAH:


ni bahan-bahannya:

1/2 kotak susu full cream dutch lady/ 1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat manis (ikut korng suka manis ke x, aku prefer letak 1/2 je)
1 biji telur (pecahkan dulu dekat bekas lain, kot2 telur tu busuk ke)
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar ovellete (cari dekat kedai jual bahan2 kek/supermarket)

utk perasa:

terpulang ko nak letak perasa apa. aku guna:
original (vanilla)
coklat (serbuk koko/emulco coklat)
emulco strawberry
*segala jenis emulco boleh letak. depends pd perasa aiskrim yg korg nak*

CARA-CARA BUAT:


1) kesemua 5 bahan utama td masukkan jer dalam bekas utk di mixer. kau campak2 jer. senang bukan?



2) mixer bahan2 td sampai xberketul/sampai pekat. dlm 20-30 minit.


3) lepas siap mixer sampai pekat, agihkan kepada 3 bekas. then letak la perisa2 yg korg suka.

4) simpan dalam peti ais sekurang2 nya 6 jam. tp aku suggest korg buat malam. esok pg bgn2 tgk mesti dah keras. kalau mcm aku ni, buat tgh hari. so adik2 aku selalu buka tutup nak tgk aiskrim dah siap ke belum. mmg lambat la nak siap. asyik bukak tutup jer.


5) Tarrrraaa. aiskrim dah siap. tp malangnya xsmpt nak snap pic cantik2 budak2 ni dah mkn dlu. tu yg xcantik. suka hati korng la nak hias dgn apa. buahan2, kismis, nasi coklat (chocolate rice), kekacang (badam, walnut, pistachio), dan apa2 lg yg korg rasa boleh.

selamat mencuba. kalau jd nanti gtau ya :)












No comments:

Post a Comment